-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48601 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در سوره بقره، آيه 223 ميفرمايد: نِساؤُكُم حَرثٌ لَكُم...; زنان شما كشت زار شمايند منظور چيست؟ آيا به اين معناست كه مرد ميتواند از قُبُل و دُبر با زن نزديكي كند.

كلمه حرث مصدر و به معناي زراعت و زميني كه در آن كشت وزرع ميشده است.(ر.ك: مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، ص 111، دارالكاتب العربي، بيروت.) خداوند متعال ميفرمايد: نِساؤُكُم حَرثٌ لَكُم فَأتوا حَرثَكُم اَنّيَ شِئتُم وقَدِّموا لاِ َنفُسِكُم...; (بقره، 223) زنان شما مركز بذرافشاني شما هستند، شما هر زمان كه بخواهيد ميتوانيد با آنها آميزش نماييد ]ولي سعي كنيد از اين فرصت طبيعي بهرهيي ببريد و با پرورش فرزندان صالح اثر نيكي[ براي خود از پيش بفرستيد... كلمه اَنّيَ ظرف زمان و مكان است و براي بحث از آن دو ميباشد و در استفهام نيز به كار ميرود و در فارسي به معناي كي، كجا و چطور ميآيد. نِساؤُكُم حَرثٌ لَكُم فَأتوا حَرثَكُم اَنّيَ شِئتُم; يعني زنان شما كشتزار شمايند هر زمان كه خواستيد در آن جا كشت كنيد. اگر انّي ظرف مكان باشد يعني در هر مكان كه خواستيد كشت كنيد و اگر ظرف زمان باشد، يعني در هر زمان كه خواستيد با زنانتان نزديكي كنيد. كشت زار نيز به محلي ميگويند كه قابل بهره برداري باشد و تنها قُبُل زنان است كه قابل كشت و بهره برداري ميباشد و اين واقعيت را نيز از ادامه آيه ياد شده كه ميفرمايد: وقَدِّموا لاِ َنفُسِكُم... كه دلالب بر وجود فرزند و توليد نسل ميكند، ميتوان فهميد. بنابراين نميتوان از آيه مذكور جواز نزديكي از دُبر را نتيجه گرفت.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 2، ص 212 ـ 219، منشورات جماعة المدرسين في الحوزة العلمية في قم المقدسة.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.